Тема: Мацуо Басьо. Хоку – поезія смутку та краси
Мета:
1) ознайомити учнів з окремими фактами з життя Мацуо Басьо;
2) формувати уявлення про хоку як своєрідний жанр японської літератури;
3) сприяти розвитку комунікативної, полікультурної, читацької компетентностей учнів, їх креативного мислення, творчих здібностей;
4) виховувати естетичні смаки, уміння бачити красу світу, що оточує
1) ознайомити учнів з окремими фактами з життя Мацуо Басьо;
2) формувати уявлення про хоку як своєрідний жанр японської літератури;
3) сприяти розвитку комунікативної, полікультурної, читацької компетентностей учнів, їх креативного мислення, творчих здібностей;
4) виховувати естетичні смаки, уміння бачити красу світу, що оточує
Тип уроку:
урок інтерпретації та аналізу художнього твору
Форма проведення: мультимедійний урок
Обладнання: комп’ютер, мультимедійна дошка, кольоровий папір, картка-помічник
Методи і прийоми: ІКТ (мультимедійна презентація), інтерактивні ("асоціативний ряд", прогнозування, "сенкан", "художнє малювання"), проблемно-пошукові, словесні (еврестична бесіда з елементами аналізу, навчальний діалог)
Література:
1.Классическая поэзия Индии, Китая, Кореи, Вьетнама, Японии/Библиотека всемирной литературы, т.16. - М.: Художественная литература, 1977. - с. 591-602, с. 739-778
1.Классическая поэзия Индии, Китая, Кореи, Вьетнама, Японии/Библиотека всемирной литературы, т.16. - М.: Художественная литература, 1977. - с. 591-602, с. 739-778
2.Волощук С.В.
Світова література: підручн. для 6-го кл. загальноосв. навч. закл. – К.:Генеза,
2014. – с. 192-194
3. Япония//Открой мир с Волли, №17. - Харьков, 2004. - 21 с.
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть
1) визначати образи в прочитаних поетичних творах;
2) створювати мініатюри в жанрі хоку на запропоновану тему.
І. Мотивація навчальної діяльності
1. Прогнозування теми уроку
Подивіться на екран (слайд 2). Спрогнозуйте, до якої країни ми
помандруємо сьогодні.
2. Повідомлення теми й мети уроку. Підготовка до сприймання нового матеріалу
Мандруючи Японією, ми ознайомимося з особливостями японської культури,
дізнаємося, хто такий Мацуо Басьо й що таке хоку, а також станемо учасниками
конкурсу на краще складання хоку.
Яким видом транспорту можна дістатися Японії? (Слайд 3) Ось ми в Японії. У цій країні існують свої традиції
привітання: при зустрічі люди кланяються, і чим нижчий уклін, тим більшою є
повага до людини. Привітайтеся зі своїм сусідом так, як це роблять у Японії.
ІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Перегляд
фільму з коментуваннями вчителя (слайд
4).
Тривалий час
Японія була закрита для європейців. Суворий закон від 1633 року забороняв кораблям припливати до
Країни Сонця, що сходить, і лише 1860 року ця загадкова країна відчинила свої
ворота - порти іноземцям. Сьогодні вона відчиняє їх нам.
Самурай
означає слуга, або ж воїн. У цих
відчайдушних воїнів була своя система поглядів та правил поведінки: гідність, поміркованість,
стриманість, лаконічність. 500 років тому самураї стояли на захисті
Японії.
Здавалося б, що спільного між самурайством і чайною церемонією?
Та
ж розважливість, внутрішній спокій та гармонія особистості зі світом, який
оточує…
Ще одна особливість японської культури – сад 15 каменів. У ньому – 15 каменів
різної форми. Однак із якого б боку не дивитися на них, видно лише 14. Це
означає: світ досконалий і нескінчений, він вічний і повний таємниць.
Мацуо Басьо був як раз тим поетом, який показав красу звичайного каменя й загалом світу, що
навколо нас, як наприклад, маленької жабки зі старого ставку. «Шукай у малому
велике»,- говорив і доводив це у своїх віршах –хоку.
2. Бесіда
за опорною схемою (слайд 5)
Кого ви бачите в центрі? Продовжіть за допомогою малюнків-підказок
асоціативний ланцюжок: Мацуо Басьо - … (самурай,
поет, учитель (сенсей), мандрівник, засновник жанру хоку).
Доповніть отримані знання про Мацуо Басьо відомостями зі статті підручника.
3. Самостійна робота за підручником (с.192)
4. Робота по
формуванню уявлення про хоку як своєрідного жанру японської літератури
а) аналіз хоку
Прочитайте визначення хоку (хайку) (слайд
6).
Назвіть ті риси, які вирізняють хоку з-поміж інших
поетичних творів.
Прочитайте хоку, розміщені в підручнику на с.194. Для хоку найважливішим є
створення цілісної картини за допомогою одного образу.
Назвіть, які образи, створені в них.
Самостійно прочитайте хоку, розмішені на картках-помічниках. За малюнками –
образами впізнайте хоку та виразно прочитайте його (слайд 7). Свою відповідь прокоментуйте. Доберіть до кожного з
малюнків слова, які найточніше передають зміст хоку (див. додаток 1).
Ілюстрацією якого хоку Мацуо Басьо є цей малюнок?
Обґрунтуйте свою думку, посилаючись на текст твору (слайд 8).
На якій гілці сидить ворон? Доберіть синоніми до цього слова.
Чим, на вашу думку, є гілка для ворона?
Яким епітетом характеризується
ворон? Поясніть, як пов’язані між собою поняття старість і самотність.
Що потрібно
робити, щоб люди похилого віку не почувалися такими самотніми?
Який образ створено цим хоку?
Чим різняться наведені в підручнику (с. 194) літературні переклади цього твору?
Який із трьох перекладів найточніше передає образ «самотньої старості»? Обґрунтуйте
свою думку.
Який настрій навіює хоку про ворона? Якому кольору він відповідає?
б) «художнє
малювання»
У японській культурі кольори мають
своє значення. Розгляньте схему (слайд 9). Чим різниться
символіка кольорів у японській та українській культурах?
Передайте настрій вірша кольором відповідно до його значення в японській
культурі (слайд 10). Обґрунтуйте
свій вибір. Який настрій ви прагнули передати?
Печаль самотності в японській культурі має назву сабі. Сабі властиве багатьом хоку Мацуо Басьо.
в) аналіз
хоку, визначення його жанрових особливостей
Розгляньте слайд. Зміст якого хоку він передає?(слайд 11)
Мацуо Басьо вмів побачити красу в буденному, звичайному й майстерно передав
це у своїх творах. До речі, героїні цього хоку – маленькій жабці - у Японії поставлено пам’ятник.
Сакура – декоративна вишня й один із символів Японії (слайд 12). Традиція відзначати Свято
квітучої сакури збереглася до нашого часу.
г) хвилинка відпочинку – релаксація: перегляд відеоролика «Цвітіння сакури»
Зараз ми не тільки станемо свідками цього дива – цвітіння
сакури, але й відпочинемо, адже природа й музика додають нам сили й надихають
на творчість (слайд 13).
ґ) Ще раз прочитайте хоку. Знайдіть ті, які присвячені
природі. Чи є серед них ті, які розповідають про кохання? Відсутність теми
кохання, замилування природою – одна з ознак хоку Мацуо Басьо (слайд 13).
ІІІ. Формування вмінь та
навичок, розвиток творчих здібностей учнів
а) Колективна робота над створенням сенкана (робота в
зошиті):
- назвати образ, створений на слайді (слайд 15);
- дібрати за схемою відповідні слова;
- вибрати найвлучніші слова та словосполучення;
- прочитати створений сенкан.
б) Чим хоку
подібний до сенкана? Чим різниться?
Використовуючи дібрану до сенкана лексику, створіть хоку.
Допоможе вам у цьому відеофільм «Яка прекрасна Галактика».
в) демонстрація
відео // самостійна творча робота учнів (слайд
16)
г) зачитування
складених хоку
ґ) розповідь
учителя
У Японії хоку пишуть усі. Існує навіть щорічний конкурс на швидкість
написання хоку. Переможець одного такого конкурсу склав 23000 хоку за день (16
за хвилину). Мацуо Басьо хоку про самотнього крука, що «тихо старіє» «на голій
гілці» писав декілька років, і ось уже більше 300 років ця поезія вражає
читачів своєю досконалістю. Ім’я ж людини, яка зуміла скласти 16 хоку за 1
хвилину, усі вже встигли забути. Адже «хоку не можна складати з різних шматків,
- як писав мудрий Басьо. – Його треба кувати як золото».
ІV. Домашнє завдання: вивчити 3-5 хоку напам’ять
VІ. Рефлексія
Нам час повертатися додому (слайд 17).
Як справжні мандрівники запишемо свої враження про нашу подорож. Продовжіть
речення:
Сьогодні на уроці для мене новим було…
Найцікавіше на уроці – це …
Я хотів би (хотіла б) дізнатися з цієї теми ще про…
VІІ. Афіша наступного уроку (слайд 18)
На наступному уроці ми побуваємо в Шотландії, на батьківщині поета, який, ідучи на чужину, своє серце та любов залишив
у верховині.
Немає коментарів:
Дописати коментар