Поле див

Поле див «Тарас Шевченко: відомий і невідомий»
Мета:
 виховувати шанобливе ставлення до особистості Тараса Шевченка, його творчої спадщини, патріотичні та громадянські почуття;
розширювати знання учнів про життєвий і творчий шлях Т. Шевченка;
сприяти розвитку пізнавальної активності школярів, їх творчих здібностей.



         Обладнання: 
      технічні засоби (проектор, мультимедійна дошка, комп’ютер), презентація, створена у програмі Microsoft Power Point, для супроводу свята, дитяча дзиґа, картки зі спеціальними позначками


Джерела: 
1. Королів Адлер. Шевченкові автопортрети/А. Королів.  [Електронний ресурс].– Режим доступу: http://svitlytsia.crimea.ua/?section= article& artID=6991  
2. Марко Вовчок і Тарас Шевченко. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу до джерела: http://lib.misto.kiev.ua/UKR/TVIR/ VOVCHOK/ vovchok5.dhtml 
3. Сердунич Л.  Тарас Шевченко – автор підручника/Л. Сердунич. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу до джерела: http://ukrainka.org.ua/node/2138  
4. Тарасові музи. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу до джерела: http://taras-shevchenko.in.ua/statti/tarasovi_muzy.html 
5. Шевченко – художник з душею поета. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://varvarivka.blogspot. com/2014/03/blog-post_7.html
Підготовка заходу: Оскільки під час заходу передбачаються музичні та відеопаузи, то необхідно заздалегідь підготувати з учнями 3 музичні номери, а також дібрати за допомогою мережі Інтернет або створити самостійно в програмах Movie Maker чи Pinnacle Studio невеличкі відеофільми  за темою. Якщо не всі музичні паузи «випадуть» під час гри, то підготовлені номери можуть бути показані наприкінці гри як дарунок усім присутнім.
Перебіг виховного заходу
Учитель. Ви почали вивчати творчість Тарас Шевченка з 1-го класу, хоча його вірші, напевне, чули ще раніше, виступали з ними на ранках у дитячих садках. І тепер щороку ми знову й знову повертаємося до невичерпної духовної скарбниці нашого народу – «Кобзаря». Наскільки добре ви знаєте Шевченкові твори й про самого поета? Сьогодні тема гри на нашому Полі див – «Тарас Шевченко: відомий і невідомий». За почесний титул «Нащадок Кобзаря», а також за спеціальний приз свята – збірку творів Тараса Григоровича будуть змагатися кращі з кращих 9 учнів нашої школи. Запрошуємо до ігрового поля першу трійку знавців життєпису й творчості Т.Г. Шевченка.
Завдання для перших трьох гравців:  
Восени 1860 року Тарас Григорович уклав для дітей підручник, дозвіл на друк якого він отримав 21 листопада. Наприкінці 1860 року книга була надрукована тиражем 10 тис. примірників у «печатни Гогенфельдена   и К°».  Увага! 
Який підручник для дітей уклав Тарас Шевченко?








(Після того, як слово буде знайдене, учитель доповнює інформацію про просвітницьку діяльність поета).

«Буквар» був останньою прижиттєвою книгою Тараса Шевченка. У листі до інспектора гімназії Михайла Чалого 4 січня 1861 року він писав: «Думка єсть напечать лічбу (арифметику) – і ціни, і величини такої ж, як і «Буквар». За лічбою – етнографію і географію… Якби Бог поміг оце мале діло зробить, то велике само б зробилося». Смерть поета перешкодила здійсненню цих великих планів [3].
У Шевченка не було власних дітей, однак одну українську письменницю він називав своєю донечкою. Назвіть літературний псевдонім цієї жінки.













(Після того, як слово буде знайдене, учитель доповнює інформацію про стосунки Т. Шевченка з Марком Вовчком).

… Господь послав
Тебе нам, кроткого пророка,
обличителя жестоких
людей неситих. Світе мій!
Моя ти зоренько святая!
Моя ти сило молодая!
Світи на мене, і огрій,
І оживи моє побите
Убоге серце неукрите… [2]
Ці рядки Тарас Григорович присвятив чарівній жінці й  талановитій українській  письменниці Марії Олександрівні Вілінській, яка друкувалася під літературним псевдонімом Марко Вовчок. Свою третю прижиттєву збірку творів Шевченко подарував їй із написом «Моїй єдиній доні Марусі Маркович і рідний, і хрещений батько Тарас Шевченко».
Завдання для третьої трійки гравців:
Будучи емоційною й чутливою натурою, Тарас Шевченко часто закохувався. То хто ж вони були, ті музи, які надихали поета, які давали йому втіху й навівали смуток, які любили його, яких любив він? А їх було чимало… Одній із них Кобзар присвятив поему «Тризна» [4].
Назвіть ім’я та прізвище жінки, якій Тарас Шевченко присвятив поему «Тризна».
















Варвара Миколаївна Рєпніна залишалася Шевченкові щирим і надійним другом протягом усього життя. Коли він відбував покарання на засланні, княжна зверталася до «третього відділу» (органу політичного розшуку та слідства) із проханням полегшити долю поета.
Завдання для фінальної гри переможців І, ІІ, ІІІ турів:

Відомо, що Тарас Шевченко написав цілу низку автопортретів. Вважається, що автопортрет, створений 1860 року, є найбільш вдалим і найбільш схожим з усіх прижиттєвих зображень Шевченка.
Насуплені брови,
опущені вуса…
На вигляд:  такий собі
дядько в кожусі,
колишній кріпак,
учорашній солдат –
не пан, хоч за пана
багатший стократ.
…А думи і погляд –
однаково гострі…[1]
Яка повна назва роботи Тараса Григоровича, описаної у вірші?













У
 
    




У



(Після того, як слово буде знайдене, учитель доповнює інформацію про автопортрети поета).
Тарас Шевченко написав приблизно 15 автопортретів. Перший – у 1840 році, останній – у 1861. Шевченкові автопортрети – то наші святині, своєрідний психологічний самоаналіз, у якому художник передав свій настрій, думки, переживання за два десятиліття: від романтичного юнака, якого одухотворила воля, до збагаченої досвідом людини; це автобіографія, написана рукою могутнього художника-реаліста [5].
Тарас Шевченко був закоханим чоловіком, хотів бути люблячим батьком, а став для нас усіх Поетом і Художником, а ще людиною, яка понад усе любила Україну.
Свою Україну любіть.
Любіть її … во время люте,
В останню, тяжкую мінуту
За неї Господа моліть.
Памятаймо цей поетів заповіт. Молімося за Україну… Бережімо її!

Немає коментарів:

Дописати коментар