Тема: Василь Симоненко. Цікава сторінка з життя митця
Мета:
ознайомити
учнів із сторінкою з життя В.А. Симоненка;
сприяти
розвитку критичного мислення, громадянської, читацької, комунікативної
компетентностей;
удосконалювати
навички роботи з текстом;
формувати
громадянську позицію школярів, виховувати патріотичні почуття
Джерела:
1.Академічний тлумачний словник української мови
(1970-1980). –
[Електронний ресурс]. – Режим доступу до джерела: http://sum.in.ua/
[Електронний ресурс]. – Режим доступу до джерела: http://sum.in.ua/
2.Відео «Живий голос Василя Симоненка. 1962-1963 рр.». –
[Електронний ресурс]. – Режим доступу до джерела:
https://www.youtube.com/watch?v= 0Chru3ccqII
(фрагмент, тривалість 36 сек.)
[Електронний ресурс]. – Режим доступу до джерела:
https://www.youtube.com/watch?v= 0Chru3ccqII
(фрагмент, тривалість 36 сек.)
Перебіг
уроку
1. Повідомлення теми й мети
уроку
Сьогодні для вас привідкриється сторінка життя одного з
українських поетів. Кого саме, ви дізнаєтеся, виконавши наступне завдання.
Запишіть у два рядки початкові літери слів, зображених
малюнками, пропускаючи місце ще для однієї букви. У пропуски вставте букви, що
позначають голосні, та прочитайте прізвище й ім’я поета (див. схему.1).
Схема
1
Завдання
для визначення теми уроку
(Волошка, сонце, любов; соняшник, мати, небо, народ (або
нація), калина)
2. Мотивація навчальної діяльності
Цю людину сучасники називали «лицарем
на білому коні» в українській літературі», «витязем молодої української поезії». Як ви думаєте, чому? Повну й
правильну відповідь на це питання, ви отримаєте сьогодні на уроці.
3. Здійснення навчальної діяльності
а) робота над виразами «лицар», «лицар на білому коні»
Кого називають
лицарем?
За академічним
тлумачним словником, слово «лицар»
має такі лексичні значення:
1)
середньовічний феодал, який належав до військово-дворянського стану;
2) воїн із
важким озброєнням і спорядженням;
3) вільний
козак-запорожець, якому властиві козацька доблесть і воєнне мистецтво;
4)
самовідданий, благородний захисник кого- або чого-небудь;
5) людина, яка
самовіддано служить певній справі, віддається їй.
Які з цих
визначень, можуть стосуватися виразу «Василь
Симоненко – лицар на білому коні»? Чому?
Запишіть в
стовпчик ті моральні якості, які притаманні лицареві.
Подумайте, що
означає вираз «лицар на білому коні»?
Яку людину
можна порівняти з лицарем на білому коні?
Лицар на
білому коні – омріяний образ шляхетної людини, носія кращих рис людського
характеру.
б) робота з підручником (Коваленко Л.Т. Українська література: підручн. для 5
класу загальноосвіт. навч. закладів/Л.Т. Коваленко. – К.: Основа, 2013. – С.
92-93)
Самостійно
уважно прочитайте статтю підручника. Зверніть увагу на те, які риси характеру
поета в ній підкреслюються. Запишіть їх у зошит у другий стовпчик (серйозність, відповідальність, велика
скромність, чесність).
На якій рисі
характеру письменника акцентується особлива увага? (відповідальність)
До чого ж
відповідально він ставився?
Як ви думаєте,
чим можна пояснити таке ставлення маленького хлопчика до навчання? Прочитайте,
як про це сказано в статті?
Отже, перед
ким відчував особливу відповідальність майбутній поет, навчаючись у школі?
Як називається
людина, яка відчуває особливу відповідальність перед Батьківщиною?
За академічним
тлумачним словником, громадянин – це
той, хто підпорядковує особисті інтереси громадським, служить батьківщині.
Бути
відповідальним – це також прояв громадянськості.
Перед ким ще
відчував відповідальність Василь Симоненко на початку свого творчого шляху.
Чому Василь
Андрійович не поспішав друкувати свої перші твори?
Хто для нього
був духовним наставником?
Поясніть
особливе ставлення Василя Симоненка до Тараса Шевченка. Як він проявив глибоку
пошану до нашого Кобзаря? Прочитайте цей уривок статті. Про яку рису характеру
Василя Симоненка свідчить цей вчинок? Якою була його громадянська позиція?
в) формування
поняття «духовний наставник»
Що означає
вислів «духовний наставник»?
Прочитайте на
слайді визначення слів «духовний», «наставник».
Духовний –
1) стосується
внутрішнього морального життя людини, її морального світу;
2) стосується
ідей, поглядів.
Наставник –
учитель.
Поясніть
лексичне значення вислову «духовний
наставник».
Чому, на вашу
думку, саме Тарас Шевченко та Григорій Сковорода були духовними наставниками
Василя Симоненка?
в) робота над інфографічним плакатом
Розгляньте
плакат. Прочитайте вислів Тараса Шевченка. Про яку рису його характеру він свідчить?
Прочитайте
вислів під портретом Григорія Савича Сковороди. Що означає, на вашу думку,
вираз «совість, як чистий кришталь»?
Григорій
Савич Сковорода все життя прагнув жити, дотримуючись Божих заповідей, жити з
чистою совістю. Подумайте, чи може людина з чистою совістю зрадити Батьківщину,
її інтереси, завдати їй болю?
Прочитайте
відомий вислів Василя Симоненка. Поясніть, який вплив мали на автора цих рядків
життя та творчість Тараса Шевченка та Григорія Сковороди?
Що,
на вашу думку, об’єднує цих трьох митців?
Подумайте,
із яким актуальним висловом сьогодення перегукуються слова Василя Симоненка «Можна все на світі вибирати, сину, вибрати
не можна тільки Батьківщину» («Україна
понад усе»).
г) перегляд відео «Василь Симоненко розповідає про себе»
Якою
ж людиною, на вашу думку, був Василь Андрійович Симоненко?
Краще
відповісти на це питання вам допоможе цей невеличкий фільм.
4. Підсумок уроку
Прочитайте
ще раз записані в зошиті два стовпчики слів. Подумайте, чи є визначені якості
характеру й рисами характеру Василя Симоненка. Поясніть свою думку. Які слова
потрібно ще додати до записаних слів? (громадянськість,
патріотизм).
Пригадайте
ключове питання нашого уроку – «Чому
Василя Симоненка називали лицарем на білому коні?» Дайте відповідь на
нього.
5. Домашнє завдання
Прочитайте
казку В. Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон».
Немає коментарів:
Дописати коментар