Національно-патріотичне виховання

Публікації
  
Статтю опубліковано в журналі "Дивослово" . -  2016. - №2. - с.8-10


ФОРМУВАННЯ ГРОМАДЯНСЬКОЇ ПОЗИЦІЇ ШКОЛЯРІВ
НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ
У статті обґрунтовано теоретичні засади громадянського виховання та окреслено шляхи формування громадянської компетентності на уроках української літератури.
                            Ключові слова: громадянське виховання, 
                            громадянська компетентність, громадянська позиція
                        Mainaevа O.I.  Formation of a civil position of pupils on the ukrainian literature lessons. 
The article reveals some theoretical aspects of civic upbringing. The way of  forming civic competence on the lessons of  ukrainian literature.
Key words: civic upbringing, civic competence, civic position
Постановка проблеми. Прийняття нового Державного стандарту повної і базової загальної середньої освіти визначило нові пріоритети перед школою, серед яких – формування громадянської компетентності, тобто «здатності учня активно, відповідально та ефективно реалізовувати права та обов’язки з метою розвитку демократичного суспільства» [1, с.2]. Актуальність проблеми формування громадянської позиції школярів визначається також суспільно-політичною ситуацією в Україні, що склалася останнім часом.
Аналіз актуальних досліджень. Проблеми громадянського виховання, у тому числі й формування громадянської позиції, висвітлені в працях таких учених, як М.І. Бабкіної, В.В. Присакар, Т.М. Смагіної, В.М. Шахрай та інших.
Кандидат педагогічних наук М.І. Бабкіна у статті «Компоненти процесу формування активної громадянської позиції підлітків» ставить за мету розглянути взаємозв’язок і взаємодію різних напрямів виховання в процесі формування громадянських якостей особистості підлітка та становлення його громадянської позиції  [2, с.23]. Дослідниця доходить висновку, що формування активної громадянської позиції підлітка складається з багатьох компонентів, які вибудовують своєрідний комплекс різновидів виховання: національного, патріотичного, гуманістичного, морального, правового, екологічного, естетичного, трудового, фізичного [2, с.29].
Інший український педагог В.В. Присакар при висвітленні проблеми, що розглядається, звертається до педагогічної спадщини Василя Олександровича  Сухомлинського. Так, у статті «Формування громадянської позиції особистості у педагогічній спадщині В. Сухомлинського» ученим проаналізовано погляди видатного павлиського педагога щодо місця та ролі громадянської позиції в структурі формування особистості школяра, а також здійснено спроби обґрунтування своєрідності його концепції виховання громадянина [3].
Т.М. Смагіна в науковому дослідженні «Формування громадянської компетентності учнів у процесі навчання правознавства» дає власне визначення поняття «громадянська компетентність» як сукупності знань, умінь, навичок, переживань, емоційно-ціннісних орієнтацій, переконань особистості, які допомагають людині усвідомити своє місце в суспільстві, успішно реалізуватися як громадянину української держави [4, с.15]. Автором не тільки дано теоретичне обґрунтування громадянської компетентності, але й визначено особливості формування цієї важливої ключової компетентності під час навчально-виховного процесу, зокрема на уроках правознавства.
Мета статті. У даній статті ми розглянемо особливості формування складової діяльнісно-процесуального компонента громадянської компетентності – громадянської позиції на уроках української літератури.
Виклад основного матеріалу. Громадянська позиція – багатоаспектове  поняття, що містить комплекс громадянських якостей, які характеризують особистість людини як громадянина-патріота, громадянина-професіонала та громадянина-демократа [5, с. 83]. Урок літератури має змогу реалізувати виховання названих якостей у повному обсязі. Цьому сприяє багатий ідейно-тематичний зміст запропонованих програмою художніх творів.

Для прикладу візьмемо казку В. Симоненка «Цар Плаксій і Лоскотон» (5 клас). Вивчення цього твору дозволяє вчителю формувати в учнів уявлення про людину-громадянина (див. схему 1).
Схема 1
Громадянське виховання
під час вивчення казки В. Симоненка «Цар Плаксій і Лоскотон»


Як наочно демонструє наведена блок-схема, формування громадянської позиції відбувається  в процесі аналізу художнього твору.
На нашу думку, дієвим і ефективним засобом громадянського виховання на уроках літератури є моделювання та створення ситуації вибору.
Наприклад, при роботі над змістом картини ІІ казки Олександра Олеся «Микита Кожум’яка» (5клас) учням пропонується визначити  життєву позицію кожного з князівських воєвод (див. табл. 1)

Таблиця 1
Життєві позиції князівських воєвод
 у казці О.Олеся «Микита Кожум’яка»

Герой
Слова
Життєва позиція
Воєвода І
«Мусим скоритись долі…»
Покірність ворогу
Воєвода ІІ
«Гнулись ми, та досить гнутись…»
Заклик до опору ворогу
Воєвода ІІІ
«Мусить статися двобій».
Відповідальність за двобій зі Змієм має взяти на себе хтось інший
Воєвода ІV
«Хай загине лютий Змій!»
Ненависть до ворога
Воєвода V
«Мусить край настати Змію!»
Ненависть до ворога

Під час здійснення текстуального аналізу уривку казки учням необхідно дати відповідь на питання, чиєї життєвої позиції дотримуються саме вони.
Важливим питанням при реалізації виховної мети уроку літератури є формування уявлення про громадянина-професіонала, тобто громадянина, чия діяльність спрямована на покращення добробуту та процвітання держави. Сприятливим матеріалом для цього є уривок із поетичного книги Олександра Олеся «Княжа Україна» «Ярослав Мудрий» (5 клас), який дозволяє вчителю формувати в учнів переконання, що громадянин-професіонал, у даному випадку державний діяч, має бути носієм високоморальних людських якостей. Це може відбуватися шляхом залучення учнів до різних форм і видів навчально-пізнавальної діяльності на різних етапах особистісно орієнтованого уроку (див. табл. 2).

Таблиця 2
Формування громадянської позиції
під час вивчення твору Олександра Олеся «Ярослав Мудрий»
Етапи проведення особистісно орієнтованого уроку
Види діяльності учнів, спрямовані на формування громадянської позиції
Етап орієнтації
графічне або кольорове зображення почуттів (доброти, кохання, любові до природи, любові до Батьківщини)
Етап визначення мети
тренінгова вправа «Продовжи речення» (Для добробуту та процвітання своєї Батьківщини я…)
Етап проектування

звітування творчих груп щодо виконання випереджувальних завдань
Етап організації виконання плану діяльності
1) побудова асоціативних ланцюжків
«Ідеальний державний діяч» та «Ярослав Мудрий»;
2) моделювання ситуації «Я-літописець»
Контрольно-оцінювальний етап

робота в парі; робота в групі; самоконтроль

робота з картками самооцінки або взаємооцінювання
Заключний етап
визначення учнями, якою має бути громадянська позиція державного діяча та пересічного громадянина

Таким чином, здійснення формування громадянської позиції на уроках української літератури відбувається шляхом різнобічного впливу на емоційну сферу учнів, створення проблемних ситуацій на уроці під час вивчення художнього твору.
Необхідно зазначити,  що формування громадянської позиції як складової громадянської компетентності відбувається не ізольовано від формування інших ключових компетентностей, а навпаки в тісному взаємозв’язку з ними, зокрема з комунікативною, соціальною, компетентністю творчої діяльності. Це яскраво простежується при залученні учнів до роботи над створенням колективних літературних проектів. Тематика учнівських проектів може бути як запропонована підручником, як наприклад, збирання легенд і переказів рідного краю, так і вчителем, наприклад, «Молитва за Україну» – укладання рукописної збірки поетичних і прозових творів.
Висновки. Отже, формування громадянської позиції школярів є тривалим і цілеспрямованим процесом, що відбувається  в тісному взаємозв’язку з формуванням інших ключових компетентностей шляхом впливу на емоційну сферу вихованців. Ефективність його залежить від залучення учнів до активної навчальної діяльності, що супроводжується внутрішньою розумовою активністю.
Перспективи подальших досліджень. Дана проблема може бути розглянута в аспекті формування громадянської позиції на уроках української мови та у виховній роботі.

Список джерел і літератури
1. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. – 2011.– [Електронний ресурс]. – Режим доступу до джерела: http://www.mon.gov.ua/ua/often-requested/state-standards/
2.Бабкіна М.І. Компоненти процесу формування активної громадянської позиції підлітків / М.І. Бабкіна // Вісник Львівського університету. – 2008. – Вип. 23. – С. 22-30
3. Присакар В.В. Формування громадянської позиції особистості у педагогічній спадщині В. Сухомлинського / В.В. Присакар // Педагогічний дискурс. – 2011. – Вип. 10. – С.426-430
4.  Смагіна Т.М. Формування громадянської компетентності учнів у процесі навчання правознавства: автореф. дис. канд. пед. наук: спец. 13.00.02 «Теорія та методика навчання» / Т.М. Смагіна. – К., 2007. – 15 с.
5.Снігур Л. А. Психологія становлення громадянськості особистості / Л. А. Снігур. – Одеса : Видавець М.П. Черкасов, 2004. – 331 с.
6.Шахрай В.М. Громадянська компетентність особистості як проблема сучасного суспільства /В.М. Шахрай // Український соціум. – 2008. – №2(25). – С. 123-134






Немає коментарів:

Дописати коментар